Mag een deurwaarder een dagvaarding afgeven aan huisgenoot zonder gesloten enveloppe?

Met alle correspondentie tussen de schuldeiser en schuldenaar van het afgelopen jaar bijgevoegd. Op internet is te vinden dat de deurwaarder de brief aan een huisgenoot mag geven of in de brievenbus mag doen in een gesloten enveloppe. Niet helemaal duidelijk hoe het dan zit met de privacy als dit open en bloot wordt gegeven aan een huisgenoot.

een week geleden
in: Wetgeving
3.7K
LeonardN
een week geleden
"Op internet is te vinden dat de deurwaarder de brief aan een huisgenoot mag geven of in de brievenbus mag doen in een gesloten enveloppe." Kan je de link even bijvoegen?

Antwoorden (2)

Ja, dat mag.

In het Burgerlijk Wetboek Rechtsvordering is vastgelegd hoe de deurwaarder het exploot moet afgeven.
In artikel 46 van dit wetboek staat in lid 1 vermeld aan wie de deurwaarder het exploot mag afgeven:
1.De deurwaarder laat een afschrift van het exploot aan degene voor wie het is bestemd in persoon of aan de woonplaats aan een huisgenoot van deze of aan een andere persoon die zich daar bevindt en van wie aannemelijk is dat deze zal bevorderen dat het afschrift degene voor wie het exploot is bestemd, tijdig bereikt. Is het exploot voor meer personen bestemd, dan verstrekt hij voor ieder van hen een afschrift.

Vervolgens staat in artikel 47 lid 1 het volgende:
Indien de deurwaarder aan geen van de in artikel 46, eerste lid, bedoelde personen afschrift kan laten, laat hij een afschrift aan de woonplaats achter in een gesloten envelop. Indien ook dat feitelijk onmogelijk is, bezorgt hij terstond een afschrift ter post. De deurwaarder maakt, zowel in het ene als het andere geval tevens onder vermelding van de reden van de feitelijke onmogelijkheid, van deze handelingen melding in het exploot.

Dus de huisgenoot valt onder de personen, aan wie de deurwaarder volgens artikel 46 (lid 1) het exploot mag afgeven. Daarbij staat in de wet niet vermeld, dat dit in een gesloten envelop moet gebeuren
Uiteraard moet de deurwaarder wel vaststellen of de huisgenoot daadwerkelijk onder artikel 46 lid 1 valt.
Toegevoegd op 20 april 2024 11:23: tekst
een week geleden
Ja, dit mag.

Een gerechtsdeurwaarder overhandigt het exploot het liefst aan de persoon/personen zelf.
Maar de persoon is niet altijd aanwezig, of de persoon doet alsof.
In dat geval mag de gerechtsdeurwaarder het exploot open en bloot overhandigen aan een huisgenoot. Zelfs de werkster die opendoet, mag het open en bloot aannemen.
Het doel is niet de privacy schenden, maar het tijdig overbrengen.
Het zou zo maar kunnen dat de enveloppe anders niet tijdig wordt geopend.
Wordt het exploot in de brievenbus gedaan, omdat niemand reageert, dan wordt gekozen voor de gesloten enveloppe. Is zelfs wettelijk verplicht.
In artikel 46 en 47 wordt dit verwoord.

Een exploot kan ook overhandigd worden op het werk. Denk bijvoorbeeld aan loonbeslag.
In dit geval wordt het liefst gevraagd naar iemand van de directie.
Ook dan mag het zo overhandigd worden.
een week geleden